Maersk, de grootste rederij ter wereld, introduceert de Blockchain voor het opvolgen van vrachtcontainers als alternatief voor de stapel officieel papier die normaal met internationaal transport gepaard gaat.

Als Maersk een container van pakweg Oost Afrika naar Antwerpen verscheept, dan gaan daar stempels en officiële papieren toestemmingen mee gepaard. Ongeveer 30 mensen komen in aanraking met de administratie van een enkele container. Telkens worden officiële documenten grondig nagekeken en worden nieuwe documenten opgesteld. Genoeg is genoeg, denken ze bij Maersk. De grootste rederij ter wereld gaat in zee met IBM voor de implementatie van een blockchain als alternatief administratiesysteem.

De blockchain is in essentie een digitaal grootboek. Het boek neemt de vorm aan van een ketting waaraan je informatie kan toevoegen. Die informatie kan gegevens over iemands digitale bitcoinportemonnee bevatten maar het systeem werkt net zo goed met contracten of officiële documenten. Eens gegevens zijn toegevoegd aan de ketting, is het onmogelijk om ze nog te veranderen.

Lees hier verder.