Logitech verlegt grenzen, schaalt gebruik van gerecycled plastic in producten omhoog

0

Logitech International heeft vandaag aangekondigd dat het zijn verbintenis om post-consumer recycled (PCR) plastic in producten te verwerken, heeft overtroffen, waardoor hetkoolstofimpact is verminderd en de circulariteit van materialen en ingrediënten voor consumentenproducten is vergroot. De creativiteits- en productiviteitsportefeuille van Logitech, de grootste productportefeuille van het bedrijf, maakt op schaal gebruik van PCR: 65% van alle muizen en toetsenborden bevatten nu PCR-plastic, waarmee de 50% commitment van 2020 wordt overtroffen.

Logitech’s gebruik van gerecycled plastic is in slechts twee jaar tijd snel gegroeid, waardoor het bedrijf nieuwe mogelijkheden heeft ontwikkeld en zijn ontwerp-, fabricage- en toeleveringsprocessen verder heeft geïnnoveerd. In 2021 is naar schatting 8.000 ton nieuw plastic verwijderd uit Logitech-producten, waardoor de totale vraag naar plastic afkomstig van petrochemische stoffen afneemt en e-afval wordt omgezet in een waardevolle grondstof. Dit komt neer op een geschatte besparing van 19.000 ton CO2 over de hele levenscyclus van de producten, of het equivalent van een gemiddelde personenauto die 1.740 keer rond de aarde rijdt. 

“Nu hebben alle consumenten een ruime keuze als het gaat om het selecteren van muizen en toetsenborden die zijn afgestemd op hun voorkeuren voor een duurzame levensstijl,” aldus Delphine Donne-Crock, algemeen manager creativiteit en productiviteit bij Logitech. “Door op grote schaal post-consumer gerecycleerd plastic als ons voorkeursmateriaal te gebruiken, hebben we zinvolle acties kunnen ondernemen om duurzaam leven voor consumenten gemakkelijk te maken en hebben we een aanzienlijk grote impact op het verminderen van onze koolstofvoetafdruk.”

Logitech gebruikt steeds vaker PCR-plastic in zijn productlijnen als onderdeel van het Design for Sustainability-aanpak. Veel post-consumer gerecycleerde kunststofharsen zijn van oudsher beperkt tot zwarte of grijze kleuren en presteren doorgaans niet op dezelfde wijze als nieuw kunststof. Om hetzelfde kwaliteitsniveau te bereiken, heeft Logitech de materiaaleigenschappen geïnnoveerd om deze kunststoffen een tweede leven te geven en zo de traditionele weg naar vuilstortplaatsen te vermijden. Deze innovatieve benadering van het gebruik van materialen uit de tweede levenscyclus komt de verbintenis van het bedrijf na zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit en integriteit van het materiaal of de esthetiek van het ontwerp in gevaar te brengen. 

Het percentage gerecycled plastic in elk product varieert naargelang van het type, de kleur en de materiaalsamenstelling van het product en varieert van 75% PCR-gehalte tot 20% voor technisch complexe producten in lichtere kleuren. Als resultaat van Logitech’s onderzoek in samenwerking met betrouwbare leveranciers zijn er nu meer dan 30 kleuren in het palet en het ontwerpdoel is om het percentage gerecycled materiaal in elk product te maximaliseren en tegelijkertijd te voldoen aan hoge esthetische aantrekkingskracht en duurzaamheidstests.

Als een van de meest gebruikte materialen in de consumentenelektronica-industrie is Logitech vastbesloten het toenemende gebruik van gerecycled plastic openbaar te maken en nemen zij verantwoordelijkheid voor de terugwinning van e-afval. Al het PCR-plastic dat in Logitech-producten wordt gebruikt, is afkomstig van afgedankte consumentenelektronica, die anders op stortplaatsen terecht zouden zijn gekomen, en de producten zijn door derden gecertificeerd via SCS Global Services.

“We nemen belangrijke stappen om business-as-usual te trotseren en baanbrekende oplossingen te leveren op het gebied van materialen, verpakkingsverbeteringen en circulariteit om de CO2-impact van het bedrijf te verlagen”, aldus Prakash Arunkundrum, hoofd van wereldwijde activiteiten en duurzaamheid bij Logitech. “Onze uiteindelijke ambitie is om een positieve impact te hebben op het milieu en de samenleving. Door onze aanpak te delen en samen te werken, kunnen we onze hele sector vooruit stuwen.”

Logitech heeft onlangs zijn strategie voor klimaatactie versneld en heeft zichzelf op een rechtstreeks pad gezet om na 2030 climate positive te zijn door meer koolstof op te vangen dan het creëert. Logitech is een trotse ondertekenaar van The Climate Pledge en is ook het eerste bedrijf op het gebied van consumentenelektronica dat gedetailleerde carbon impact labeling op productverpakkingen voor het hele assortiment heeft toegezegd. Lees meer over alle duurzaamheidsinitiatieven van Logitech in de 2021 Sustainability report of op de website.