Oproep BTG aan ICT- en telecomsector: ‘Help Nederland maximaal samenwerken’

0

Een groot deel van de Nederlandse bedrijven en overheidsinstellingen heeft te maken met een zeer plotselinge overstap naar massaal thuiswerken. Daarom doet de Branchevereniging Telecommunicatie Grootgebruikers (BTG) een dringend beroep op cloud providers, telecomaanbieders, ISP’s en security-specialisten om soepel en vooral flexibel samen te werken. “De sector moet nu alles op alles zetten om er gezamenlijk voor te zorgen dat Nederlandse zorginstellingen, overheden en het bedrijfsleven goed blijven functioneren”, zegt algemeen directeur Petra Claessen van de BTG. “Alleen dan kunnen we als Nederland deze ongekende crisis goed doorstaan.”

Nu Nederland in een situatie is terecht gekomen waarin iedereen direct menselijke contact zoveel mogelijk moet beperken, staan veel gebruikersorganisaties voor een ongekende uitdaging. Natuurlijk werkten voorheen al de nodige mensen regelmatig thuis of op locatie. Maar de overstap die de samenleving nu plotsklaps moeten maken, is zéér disruptief vanwege de massaliteit. De druk op IT-systemen en netwerkverbindingen is daardoor enorm.

Uitdagingen en problemen
IT-afdelingen hebben ook nog eens te maken met onderbezetting. Leveranciers en hun supportafdelingen krijgen veel vragen en moeten zelf ook wennen aan de nieuwe manier van werken. Tegelijkertijd ruiken cybercriminelen hun kans nu zoveel eindgebruikers moeten overstappen op totaal andere manieren van werken. BTG doet daarom een dringend beroep op alle leveranciers en partners om zich zo soepel en flexibel mogelijk op te stellen.

Veel organisaties staan nu voor grote uitdagingen, zoals:

  • Nu werknemers vanuit huis werken, zullen zij nog meer dan voorheen gebruik maken van SaaS-oplossingen en clouddiensten. In veel gevallen veel meer dan in de daarvoor afgesloten contracten en SLA’s was voorzien. BTG vraagt SaaS- en andere providers hier ruimhartig en soepel mee om te gaan.
  • Veel werknemers belasten nu hun privé-internetverbindingen veel zwaarder dan bij het aangaan van hun ISP-abonnement de bedoeling was. En bovendien gebruiken ze heel andere toepassingen – niet alleen consumentendiensten, maar ook bedrijfskritische applicaties. Dit kan forse problemen met de beschikbare bandbreedtes met zich mee brengen. BTG doet een beroep op ISP’s om hier soepel mee om te gaan.
  • Gebruikers met weinig ervaring met thuiswerken lopen nu tegen tal van technische problemen aan rond het opzetten van bijvoorbeeld VPN-verbindingen of videogesprekken. BTG roept aanbieders op om eindgebruikers zoveel mogelijk te helpen.
  • Security wordt nu ook cruciaal. Eindgebruikers zullen veel hulp nodig hebben van IT-afdelingen en de supportafdelingen van leveranciers. BTG hoopt dat met name security-aanbieders en security-specialisten alles op alles zullen zetten om gebruikers te helpen beschermen tegen cybercriminelen.

Nederland veilig houden
BTG maakt zich momenteel grote zorgen over IT-security. “We zagen al een enorme toename in aan het coronavirus gerelateerde phishing mails”, zegt Claessen. “Samen moeten we er dus voor zorgen dat cybercriminelen geen kans krijgen. Daarom vraag ik aanbieders van security-tools en security-professionals dan ook vriendelijk doch dringend om alles in het werk te stellen om Nederland samen veilig te houden.”

Blij met extra support
Nederland staat ook voor een enorme uitdaging om de gezondheidszorg, overheid én het bedrijfsleven goed te laten functioneren, ondanks de ongekende disruptieve situatie waarin we ons nu bevinden. “Als branche- en belangenorganisatie voor ICT en telecom zijn wij erg blij met de hulp die IT-, cloud- en telecombedrijven nu al hebben aangeboden in de vorm van extra support, meer bandbreedte, tips om veilig te werken en dergelijke. Laten we op deze manier de komende moeilijke periode heel nauw blijven samenwerken”, aldus Claessen.

Schouders eronder zetten
“Onder het BTG-motto ‘Building Bridges in a Digital Environment’ moeten we samen de schouders eronder zetten”, zegt Claessen. “Daarmee bedoelen wij dat zowel gebruikers als aanbieders en solution partners op een intelligente manier goed en flexibel samenwerken voor een maximaal resultaat. Als deze samenwerking ooit van cruciaal belang was, dan is het nu. Daarom staan BTG als belangenorganisatie en TGG als inkoop- en service organisatie klaar om iedereen die hulp nodig heeft zo goed mogelijk van dienst te zijn.”