Review: HONOR 9X smartphone

0

Het klinkt bijna onmogelijk. Een smartphone met een 6,59 inch scherm, met een resolutie van 2340 bij 1080 pixels en een 48 megapixel triple camera voor nog geen 200 euro. Toch kan het met de HONOR 9X. Hij maakt perfect scherpe foto’s, heeft een lange accuduur en heeft een notchvrij scherm dankzij de absolute blikvanger, de uitschuifbare selfie camera. Deze alleskunner combineert een lage prijs met een ontzettend hoge standaard.

Een belangrijk speerpunt van de HONOR 9X is foto’s maken. Met drie camera’s op de achterkant van het toestel maak je haarscherpe foto’s. De hoofdcamera legt beelden vast met maar liefst 48 megapixels, geholpen door de 12 MP groothoeklens met hoek van 120 graden en de 2 MP diepte camera die zorgt voor meerdere dimensies in je foto’s. Daarnaast beschikt de HONOR 9X over een uitschuifbare selfie camera van 16 mega pixels. Hierdoor is het enorme 6,59 inch scherm helemaal beschikbaar door het ontbreken van een camera aan de voorkant. Je steelt absoluut de show als je een selfie maakt en de camera naar boven komt schuiven. Iedereen wil het zelf uitproberen. Wel is de vraag hoe robuust deze uitschuifbare camera is, want het oogt wel wat kwetsbaar. En als het uitschuif mechanisme kapot gaat dan kun je dus geen selfies meer maken. Een leuke feature is dat als de telefoon valt met een uitgeschoven camera, deze vliegensvlug inschuift. Verder zorgt de AIS Super Night Mode voor haarscherpe foto’s in het donker door verschillende beelden te combineren.

De HONOR 9X is er in twee kleuren, namelijk middernacht zwart en saffier blauw. Zo aantrekkelijk en flitsend als de blauwe variant er uit ziet, met in de achterkant een zichtbare X als je het toestel een beetje kantelt, zo gewoontjes ziet de door ons geteste zwarte variant er uit. Vandaar de iets mindere score op het onderdeel uiterlijk onder aan deze review. Het blauwe toestel had daarentegen absoluut een 10 van ons gekregen. Jammer dat HONOR niet ook de truc met X op het zwarte toestel heeft aangebracht. Aan de andere kant oogt de zwarte variant dan wel weer een stuk zakelijker en is dat wellicht de reden dat ze de X hebben weggelaten. Want op die manier is de kans op succes binnen de zakelijke markt waarschijnlijk een stuk groter. Door het glimmende oppervlakte van de telefoon zijn vingerafdrukken wel heel goed zichtbaar, maar dat is simpel op te lossen door de gratis meegeleverde en perfect passende transparante beschermhoes te gebruiken.

De HONOR 9X heeft een 4000mAh batterij die in twee uur helemaal is opgeladen via de USB-C poort. Met een volgeladen batterij kun je 108 uur naar muziek luisteren, 22 uur video afspelen, 28 uur telefoneren of 10 uur gamen. De 4 Gb RAM zorgt er voor dat alles soepel verloopt. Ook als je meerdere apps tegelijkertijd open hebt staan en gebruikt dan gaat dat zonder haperingen. Met het oog op toekomstige ontwikkelingen is 4 Gb voorlopig ook ruim voldoende om deze telefoon bij software updates nog steeds soepel te laten werken. De opslagcapaciteit is 128 Gb, wat echt veel is voor een telefoon van nog geen 200 euro. Met een mircoSD kaart is de opslag uit te breiden tot 620 Gb.

Het toestel beschikt aan de onderkant over een 3,5 mm hoofdtelefoon aansluiting, de microfoon, een enkele speaker en een USB-C poort voor het opladen. Helaas heeft de HONOR 9X geen snellaad functie, maar met een oplaadtijd van 2 uur valt het gemis daarvan wel mee. Aan de achterkant bevindt zich een vingerafdruk scanner, de drie eerder beschreven camera’s en een led flitser. Op de rechter rand zit de volume toets en de aan en uit knop. Op de bovenrand zitten dan tenslotte nog de uitschuifbare selfie camera en het slot voor de sim- en microSD kaart.

Het scherm is zoals al eerder gezegd groot. Door de 6,59 inch is het met één hand bedienen moeilijk doordat de bovenkant van het scherm nagenoeg onbereikbaar is voor de gemiddelde hand. Dus je moet de telefoon ofwel met twee handen bedienen ofwel door je handen laten glijden zodat je bij de bovenkant kunt. Hierdoor krijg je wel het gevoel dat je het toestel soms bijna laat vallen. De kleuren van het scherm zijn levendig en lopen mooi pixelloos in elkaar over. Foto’s tonen prachtig op het volledige scherm en een film kijken is op dit formaat scherm een genot. Je hebt geen tablet meer nodig als je op reis gaat.

De meegeleverde Android 9.0 Pie software, helaas nog geen Android 10, voldoet goed en draait soepel, maar de EMUI schil die HONOR hierover heen heeft gelegd neemt de echte Android ervaring een beetje weg. Zo zijn de gebruikte icoontjes aangepast, zijn de menu’s wat anders opgebouwd en zijn er wat voorgeïnstalleerde onnodige apps aanwezig. Maar de HONOR schil is zeker geen afknapper. Het oogt fris, overzichtelijk en is gemakkelijk te bedienen.

De prijs dan tenslotte. In Nederland kost het toestel 199 euro via HiHonor.com/nl, maar enkel via zogenaamde flashsales. Bij Belsimpel wordt de HONOR 9X voor 229 euro aangeboden. In de rest van Europa kost het toestel 299 euro. Voor die prijs krijg je onwaarschijnlijk veel waarde voor je geld en we vragen ons echt af waarom andere merken met vergelijkbare specificaties een veelvoud van dit bedrag vragen voor hun toestellen. Wij zijn in ieder geval fan van de HONOR 9X geworden.

RECENSIEOVERZICHT
Uiterlijk
7