Verslag Bright Day 2019

0

Op 23 en 24 november vond de Bright Day 2019 plaats. Het in groten getale toegestroomde publiek mocht in verschillende zogenaamde flights naar binnen om er voor te zorgen dat het niet te druk zou worden. In de enorme hallen kon je je een aantal uren onderdompelen in de wereld van de tech.

Bright Day is het jaarlijkse techfestival van Bright, hét tech-platform van Nederland. Dit jaar was alweer de negende editie en met twintigduizend betalende bezoekers het grootste technologie event van Nederland. Het vond voor het tweede jaar op rij plaats in de Expo Haarlemmermeer waar maar liefst 26.000 vierkante meter was opgedeeld in verschillende aandachtsgebieden.

Het grootste gedeelte werd ingenomen door defensie, die alles uit de kast gehaald had om te laten zien dat ze voorop lopen als het aankomt op technologie. Vooral het TESS (Tactical Engagement Simulation System) trok veel bekijks. De soldaten lopen hierbij rond op een speelveld terwijl ze VR brillen dragen waarmee gevechtssituaties kunnen worden nagebootst en geoefend.

Verder was er een speciale kinderhoek, genaamd Bright Kids, waar kinderen,maar natuurlijk ook hun ouders, kennis konden maken met coderen en robots. Wat weer naadloos aansloot bij de Robotics area. Favoriet waren de robots die elkaar in een kooi te lijf moesten gaan, de voetballende robots en de robot hondjes die gepresenteerd werden in een robot circus arena.

Op de Bright Stage, het grote centraal gelegen podium, werd afgetrapt met de Bright Uitpak Party, waarbij gadgets live werden uitgepakt en gereviewd. Daarna was het de beurt aan Stefanie Joosten, een wereldberoemd game model met maar liefst 170.000 volgers op Instagram. Stefanie kreeg een paar jaar terug een rol aangeboden in een van de grootste games aller tijden: Metal Gear Solid 5. Hierdoor werd zij in een klap wereldberoemd als game-supermodel. In Japan kan ze niet meer over straat, maar op Bright Day zal ze vrijuit vertellen hoe het is om een hoofdrol te spelen in een game.

Stefanie Joosten

Vervolgens kwam James Hobson, beter bekend als The Hacksmith, ten tonele. Hij is een rijzende ster op YouTube met 7,2 miljoen volgers. De afgelopen maand is zijn kanaal met een half miljoen volgers gegroeid. James maakt props na uit Marvel films, zoals het schild van Captain America en Thors hamer. The Hacksmith nam verschillende items die hij had gemaakt mee naar Bright Day. Het was de eerste keer dat hij op een groot event in Nederland optrad.

The Hacksmith

De laatste grote naam op de Bright Stage was meteen ook de populairste onder de aanwezig jeugd. YouTube-held én Fortnite-koning Royalistiq uploadt sinds november 2015 dagelijks video’s. Zijn kanaal groeit als kool en telt inmiddels meer dan 700 duizend volgers. In totaal zijn zijn filmpjes al meer dan 225 miljoen keer bekeken. Vorig jaar is hij doorgebroken en verscheen hij als een van de headliners op Bright Day. Dit jaar kwam hij weer en speelde hij samen met een jongen uit het publiek een potje Fortnite terwijl hij het voorzag van commentaar.

Royalistiq

In de Mobile First area toonden Samsung hun opvouwbare telefoon en OPPO liet de bezoekers kennis maken met de enorme snelheid van 5G. In het drones gedeelte van de hal kwamen er heel veel bezoekers af op Drone Soccer en de Drone Race waar snelheden werden gehaald van ver boven de 100 kilometer per uur. Er was zelfs een drone aanwezig waar twee personen in konden zitten. Deze stond in de area die draaide om de toekomst van mobiliteit. Hier waren ook elektrische fietsen, steps en auto’s te zien, waarop en in de bezoekers ook zelf rondjes mochten rijden.

In het Smart Home tenslotte kon het publiek zien hoe een normaal huis er in de toekomst uit kon komen te zien. Slimme stekkers, camera’s, bezorg boxen en huishoudelijke apparaten die het leven van de mens er in de toekomst makkelijker op moet gaan maken.

Al met al was de Bright Day een mooie verzameling van wat er op dit moment allemaal gaande is op tech gebied. Vooral de jeugd was goed vertegenwoordig onder de bezoekers. Maar dat is ook niet zo gek, want net als tech, heeft de jeugd ook de toekomst. Bright snapt dit als geen ander en speelt hier goed op in met een gevarieerd aanbod van aandachtsgebieden waar de bezoeker zelf aan de slag kan met tech. Het kan niet anders dan dat de Bright Day 2019 voor de organisatie weer een editie was waar ze met grote tevredenheid op terug zullen kijken.

Bekijk hieronder de after movie van de Bright Day die gemaakt is door Bright zelf.

;

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here