Review: Het Kwebbelkop boek ‘Never fake the fun’

0

Een YouTuber die een boek schrijft, dat roept vragen op. Want waarom zou iemand die zijn geld verdient met de moderne media kiezen voor zo’n ouderwetse manier van je verhaal doen? En kan een YouTuber eigenlijk wel schrijven? Wordt dat niet een heel saai geheel?

Om met die laatste vraag te beginnen, het antwoord daarop is nee. Kwebbelkop, of Jordi van den Bussche zoals hij in het echt heet, pakt het op zo’n ongebruikelijke manier aan dat het een heel uniek boek is geworden dat geen moment saai te noemen is. Autobiografieën zijn vaak bladzijdes vol met tekst met in het midden wat pagina’s met foto’s. In dit levensverhaal van Kwebbelkop knallen de letters van de pagina’s en verschillen ze telkens van grootte en kleur terwijl de grappen, grollen, foto’s en tekeningen rijkelijk over het hele boek zijn uitgestrooid.

Je ziet wel dat het boek gericht is op jongeren, want het springt van de hak op de tak en soms moet je goed opletten om het verhaal te blijven volgen zonder afgeleid te worden door alle zaken om het verhaal heen. Maar dat maakt dus dat je een boek leest wat in niks lijkt op een gewoon boek. Het is ook geen boek waar je uren over doet. Je leest het vrij vlot uit, maar goed, ook dat past bij de doelgroep die over het algemeen niet meer dagenlang een boek gaat zitten lezen van honderden pagina’s. Binnen no-time weet je alles over Kwebbelkop. Hoe hij is begonnen, wat hem dreef en drijft om te doen wat hij deed en doet. Wat hij leuk vindt en wat niet, hoe hij is opgegroeid en hoe hij oud wil worden. Wat hij eet als ontbijt, wie zijn vriendin is en wat ze samen allemaal doen in zowel Nederland als Canada. De onderwerpen volgen elkaar in zo’n moordend tempo op dat je uit pure nieuwsgierigheid de bladzijdes blijft omslaan om te zien wat er hierna komt.

Jordi  gaat moeilijke zaken ook niet uit de weg. Hij durft zich, zoals je van een YouTuber natuurlijk ook wel mag verwachten, bloot te geven en zijn twijfel te delen en zijn emoties te tonen. Vooral het hoofdstuk waarin hij vertelt over de dood van zijn vader is heel oprecht en laat zien dat Kwebbelkop niet zomaar een gozer is die wat filmpjes in elkaar flanst maar een echte professional is die zijn werk heel serieus neemt. Ook iemand die zichzelf een spiegel durft voor te houden en die durft om iets op te geven, zijn hart te volgen en er voor kiest om het leven meer te gaan beleven in plaats van alles door een lens van een camera te bekijken. Aan nep heb je niks, je moet het echte leven meemaken en niet alleen doen alsof alles leuk is als de aandacht op je gericht is. Als je je werk wilt volhouden, ook buiten het zicht van de camera’s, dan moet je iets doen wat je leuk vindt. Wijze woorden van één van Nederlands grootste YouTubers.

Voor de fans en volgers van Kwebbelkop, de zogenaamde Kops, is dit boek zeker een aanrader, maar ook voor de niet-fans is het een leuk boek om Kwebbelkop te leren kennen en om anders naar je eigen werk te gaan kijken. Wie weet vind je door dit boek de passie weer terug in je werk of ga je andere keuzes maken over je toekomstige baan. De opzet van het boek is wel zoals al eerder gezegd gericht op jongeren, waardoor het boek waarschijnlijk minder geschikt is voor volwassenen die misschien snel de draad kwijt raken en tevergeefs zoeken naar een overzichtelijk levensverhaal. Maar goed, als je het niet leuk vindt moet je het gewoon niet lezen, want zoals Kwebbelkop zou zeggen: Never fake the fun.

RECENSIEOVERZICHT
Uiterlijk
10