Review: HONOR Band 5 fitness tracker

0

De fitness tracker markt is letterlijk en figuurlijk in beweging. Betaalde je een aantal jaren terug nog forse bedragen, nu koop je voor onder de 30 euro al een apparaat wat van alle markten thuis is. Zo ook de HONOR Band 5. Voor € 29,90 krijg je een verrassende veelzijdige fitness- en slaap tracker die zelfs de concurrentie kan aan gaan met de duurdere vergelijkbare modellen van andere merken.

De HONOR Band 5 is voorzien van een 0,95 inch AMOLED kleurendisplay met een resolutie van 120 x 240 pixels. Op het scherm is ruimte voor maximaal 45 tekens en standaard kun je kiezen uit  8 verschillende wijzerplaten. Wat ons betreft waren de standaard wijzerplaten meer dan voldoende variatie, maar mocht dat niet genoeg zijn dan zijn er meer wijzerplaten beschikbaar via de Watch Face Store. Maar dat is regio afhankelijk en alleen via Android smartphones. Tijdens het testen bleek ook dat het scherm heel goed leesbaar blijft in fel zonlicht. Zodra je je pols draait gaat het scherm aan, heel soms moet je twee of drie keer je pols draaien, maar over het algemeen reageert het scherm meteen.

Verder is de HONOR Band 5 uitgerust met TruSleep, een technologie die automatisch bijhoudt hoe je slaapt, dus hoe lang en hoe diep, waardoor je je slaapkwaliteit kunt verbeteren. Doordat het apparaat vrij plat is hadden we tijdens het testen gedurende slapen geen enkele last van het feit dat je met iets om je pols slaapt. In de ochtend was mooi te zien hoe lang we licht sliepen, diep sliepen, wat trouwens veel minder bleek dan we hadden gedacht, en hoe vaak we wakker waren.

Als de HONOR Band 5 compleet is opgeladen gaat hij maar liefst 14 dagen mee als je hem normaal gebruikt. We hebben hem vrij intensief een week getest zonder een enkele keer op te hoeven laden. Het bevestigen van de oplader vraagt de eerste keer even wat oefening, maar zodra je door hebt hoe het werkt geeft dit verder geen problemen.

Gekoppeld via bluetooth aan je smartphone geeft hij ook onder andere sms, mail en whatsapp berichten door en zie je of je gebeld wordt. Verder kun je de HONOR Band 5 gebruiken als afstandsbediening om foto’s te maken met je smartphone, kan hij je telefoon vinden als je hem kwijt bent en als je een Android telefoon hebt kun je er ook het afspelen van muziek mee regelen. Handig als je aan het sporten bent.

De tracker is waterdicht tot 50 meter diepte. Dus je kunt hem gewoon aanhouden onder de douche en tijdens het zwemmen. Bij het testen doorstond de HONOR Band 5 zonder moeite een douchebeurt van 15 minuten en een half uur zwemmen in het zwembad. Dankzij de zwemslagherkenning wordt zwemmen zelfs nog leuker, want de ingebouwde sensor herkent automatisch de vier belangrijkste zwemslagen. Dit zijn borstcrawl, vlinderslag, schoolslag en rugslag. Daarnaast registreert de HONOR Band 5 ook nog je zwemsnelheid, de afgelegde afstand, het aantal verbruikte calorieën en de zogenaamde SWOLF score. De SWOLF-score zijn twee variabelen die je bij elkaar optelt, namelijk het aantal slagen en de tijd. De gedachte is dat als de SWOLF score daalt, iemand efficiënter zwemt.

Naast zwemmen registreert de tracker uiteraard ook nog andere fitness varianten waaronder hardlopen, wandelen, fietsen en roeien. Hierbij geeft hij naast het bijhouden van je activiteiten ook aanbevelingen om je workouts te verbeteren. Op het scherm kun je zaken laten tonen zoals het aantal stappen dat je gezet hebt, hoeveel calorieën je hebt verbruikt en welke afstand je hebt afgelegd.

Via de Huawei Health app zijn overzichten in te zien op je smartphone, waardoor er een mooi overzicht ontstaat van je dagelijkse, wekelijke of maandelijkse activiteiten. We merkten dat dit motiveert om vaker te gaan sporten. Ook je hartslag is hier mooi inzichtelijk via grafieken. Het vinden van de juiste Huawei app kostte wel even wat moeite, omdat je zonder bij na te denken naar een HONOR app op zoek gaat, maar daarna verliep het installeren en koppelen van de telefoon met de tracker redelijk gemakkelijk.

Redelijk uniek voor een smartwatch van deze prijsklasse is dat hij het zuurstofgehalte in je bloed ook kan meten. Hierdoor kun je zien of er nog genoeg zuurstof aanwezig is om je spieren energie te geven, waarmee je dus de vraag kunt beantwoorden of je moet stoppen met sporten of dat je nog even door kunt gaan. We hebben bij meerdere mensen het zuurstofgehalte gemeten en iedereen zat tussen de veilige marge van 90 tot 100%.

De Honor Band 5 is verkrijgbaar in drie kleuren, namelijk zwart, blauw en roze. Het bandje van de tracker beschikt over zeer veel gaatjes waardoor hij om nagenoeg elke pols past, erg handig. Wij hebben de zwarte variant getest die bij elke kleding stijl en kleur past. De HONOR Band 5 voelt zeer robuust aan en kan zeker tegen een stootje. Hij overleefde zonder moeite een val op de vloer in de kleedkamer van het zwembad toen we even waren vergeten dat hij op de handdoek lag. De bediening met de enige aanwezige ronde knop op het beeldscherm verliep zonder problemen en werkte heel intuïtief.

Zoals gezegd maakt al het bovenstaande de HONOR Band 5 een zeer veelzijdige fitnesstracker die voor een prijs van nog geen 30 euro alles in huis heeft om een verkoophit te worden.

RECENSIEOVERZICHT
Uiterlijk