Soulpicks haalt € 1,25 miljoen op in eerste financieringsronde

0

Pascal Ontijd, medeoprichter van autodeelplatform SnappCar, heeft voor zijn nieuwe onderneming Soulpicks, een app die gebruikers helpt hun vrije tijd optimaal in te vullen, in de zogenaamde ‘pre-seed’ financieringsronde in totaal € 1,25 miljoen opgehaald. In twee delen haalde hij achtereenvolgens € 500.000 en € 750.000 op bij in totaal tien investeerders uit Nederland en Silicon Valley. Michael Birch, een van de belangrijkste investeerders in Pinterest, verbond zich als investeerder én adviseur aan Soulpicks. De opgehaalde financiering wordt in de eerste plaats ingezet om de Soulpicks app verder te optimaliseren.

Eind april is de Soulpicks app gelanceerd. Met de app kunnen gebruikers makkelijk en snel mooie plekken of belevenissen opslaan, ordenen en deze vervolgens delen met vrienden en bekenden binnen een gesloten community. Zo kun je als gebruiker je vrije tijd altijd optimaal invullen. Niet op basis van betaalde reviews of wensen van adverteerders, maar op basis van je eigen voorkeuren en die van ‘like-minded’ bekenden en experts. De volledige afwezigheid van adverteerders in combinatie met de optimale borging van privacy door versleuteling van de data, maakt Soulpicks hét alternatief voor onder meer TripAdvisor, Lonely Planet en Facebook.

‘Volgende variant van Pinterest’
In totaal hebben tien investeerders zich in deze zogenaamde ‘pre-seed’ ronde verbonden aan Soulpicks. Bij het aantrekken van investeerders is Ontijd gestart in Nederland waar diverse bekende Nederlandse ‘angels’ aanhaakten, waaronder Jasper Hauser, oprichter van softwarebedrijf Sofa, Henri de Jong, oprichter van hostingprovider Mijndomein en Martijn Leenaers, ex-CFO van betalingsverwerker Payvision. In Silicon Valley kwam hij in contact met Michael Birch, serie-ondernemer en oprichter van een van de grootste sociale netwerken wereldwijd, Bebo. Birch investeerde al in meer dan 120 ondernemingen, maar Soulpicks is een van de weinige ondernemingen waaraan hij zich ook als adviseur heeft verbonden. Birch was een van de eerste drie investeerders in Pinterest, dat onlangs naar de beurs ging. Hij ziet in Soulpicks een volgende variant van Pinterest, maar dan voor ‘travel, leisure en lifestyle’. Pascal Ontijd: “Ik ben heel blij met de betrokkenheid en het commitment van deze investeerders in deze vroege fase. Zij geloven in onze werkwijze waarin het gecureerd verzamelen, met behulp van vrienden en experts, centraal staat. Zij voorzien dat Soulpicks wereldwijd de ‘go to app’ voor vrije tijd wordt en zijn er vroeg bij met investeren. Dat vertrouwen gaan we belonen.” Voor een volgende financieringsronde is Ontijd inmiddels in gesprek met investeerders wereldwijd, onder meer in Londen, Helsinki, Hong Kong, Singapore en New York.

Fans first
De opgehaalde financiering wordt primair gebruikt om de Soulpicks app verder te verbeteren met de eerste groep gebruikers, de ‘fans’. Pascal Ontijd: “Je kunt niet én snel groeien én je product verbeteren. Voor ons heeft het product nu de absolute focus. Daarom besteden we dat niet uit. Met ons eigen team van senior developers gaan we de fans van Soulpicks zo goed mogelijk bedienen. Daarna gaan we verder investeren in de community’s in steden als Utrecht en Amsterdam.”

De Soulpicks app kan worden gedownload via de App store  en de Google Play Store.