Introductie van de slimme koffiemachine: geen dag meer zonder koffie

0

TWTG, T-Mobile en T-Systems hebben samen de koffiemachines van Redbeans ‘slim’ gemaakt. Met deze gezamenlijke end-to-end IoT-oplossing kan Redbeans een businessmodel ‘as a service’ bieden en ervoor zorgen dat koffieliefhebbers nooit meer hun favoriete shot espresso missen op het werk.

Vianen, 19 november 2018 ‒ In de afgelopen maanden heeft Redbeans nauw samengewerkt met ingenieurs van TWTG om een nieuwe module toe te voegen aan zijn bestaande koffiemachines. De module geeft via een draadloze verbinding belangrijke informatie door over het functioneren van een machine en analyseert deze data vóórdat zich problemen kunnen voordoen. Met deze innovatie is Redbeans in staat om de conditie van zijn machines ‘in het veld’ in de gaten te houden. Daarnaast kan het bedrijf zijn klanten een dynamischer servicemodel bieden, waarbij de uitval van koffiemachines wordt voorspeld en daardoor tot een minimum worden beperkt.

Deze vernieuwende oplossing wordt mogelijk gemaakt door een combinatie van TWTG’s hardware, connectiviteit van T-Mobile en het ‘Cloud of Things’ platform van T-Systems. TWTG is gespecialiseerd in het ‘slim’ maken van bestaande apparaten met IoT-sensoren. Het bedrijf ontwikkelde een ‘retrofit’-module die informatie van de machine kan uitlezen, vertalen en versturen. De module werkt zelfstandig met een mobiele, veilige internetverbinding van T-Mobile. Eindgebruikers hoeven niets te installeren. ETNA, de producent van de koffiemachines, was ook betrokken bij de ontwikkeling. De verzamelde informatie van de koffiemachine wordt via het T-Mobile IoT-netwerk naar het veilige Cloud of Things-platform gestuurd. Op basis van de data wordt een voorspellend model gemaakt dat het aantal onderhoudsafspraken met minimaal 25% vermindert. Daarnaast kan de onderhoudsplanning optimaal worden afgestemd op het gebruik van individuele machines. Dit resulteert in een slimmere machine én een slimmer bedrijfsmodel. Bovendien heeft Redbeans op afstand inzicht in het gebruik en onder andere het schoonmaken van de machines. Daarmee kan het bedrijf klanten helpen de beste machine voor hun gebruik te kiezen, dan wel te heroverwegen – bijvoorbeeld bij groei. Helemaal in lijn met het ‘Coffee as a Service’-businessmodel.

“Dit is een mooi voorbeeld van hoe IoT bedrijven bij elkaar brengt om samen met hun klanten nieuwe bedrijfsmodellen voor de toekomst te ontwikkelen”, zegt Martin van der Pol, CTO IoT bij T-Systems. Goran Gavric, CEO van TWTG, voegt toe: “Het idee is om deze module in meer en verschillende soorten bestaande machines te gebruiken. Dit is niet alleen commercieel interessant voor ons, maar maakt ook de oneindige mogelijkheden van IoT en predictive maintenance beschikbaar voor andere branches en kleinere bedrijven (MKB). Onze gezamenlijke oplossing kan worden aangepast voor allerlei situaties, in diverse service georiënteerde bedrijfsmodellen of branches die een specifieke, hoge beschikbaarheid vereisen.”

De Redbeans koffiemachine werd gedemonstreerd tijdens CIODAY 2018 in de Beurs van Berlage in Amsterdam op 27 november.

DELEN