Review: Nest Cam IQ

0

Je huis beveiligen met camera’s. Je denkt al snel dat dat ingewikkeld is, je een ontzettende techneut moet zijn of dat je overal kabels moet trekken. Maar niets is minder waar. Met de Nest Cam IQ is het een fluitje van een cent. Je steekt ‘m in een willekeurig stopcontact, doorloopt in de app op je telefoon of tablet even wat stappen en je bent klaar. Zo simpel kan het zijn.

Tijdens de installatie maak je een account aan waarna je simpelweg door het scannen van de QR code die onder op de voet staat de camera toe kunt voegen. Na het aansluiten van de camera op het stroomnetwerk en het invoeren van je wifi wachtwoord is de installatie voltooid. Zorg er wel voor dat de bluetooth op je mobiele telefoon aan staat tijdens de installatie. Je kunt aangeven waar de camera staat zodat je bij meerdere camera’s meteen ziet welke camera vanuit welke ruimte een bericht doorgeeft.

De Nest Cam IQ is een beveiligingscamera die binnenshuis te gebruiken is. De camera wordt geleverd in een mooi ogende en luxe verpakking. De camera is mooi in het wit vormgegeven en staat op een stevige draaibare voet. Het snoer is wel drie meter lang, wat het makkelijker maakt om de camera te plaatsen op de plek waar dat nodig is. Hij voelt erg robuust aan. Er zit een 8 megapixel camera in die video’s in 4k kan opnemen. Verder maakt hij gebruik van gezichtsherkenning, zoomt hij automatisch tot 12 keer digitaal in en is hij zoals gezegd te bedienen via een mobiele app.

In combinatie met een Nest Aware abonnement blijven de opgenomen beelden onbeperkt beschikbaar. Dit abonnement kost 10 euro per maand of 100 euro per jaar. Zonder abonnement is dat 3 uur en dat zal voor de meeste mensen wellicht genoeg zijn, want zodra de camera iemand detecteert krijg je een melding op je telefoon en kun je meteen de beelden bekijken. Zit je echter in een hele lange vergadering of lig je zonder telefoon op het strand dan kan het dus zijn dat je de beelden niet meer kunt bekijken. De beelden zijn super scherp en het is echt verbazingwekkend hoe groot het gezichtsveld is. Je hebt het idee dat je hele kamer in beeld gebracht wordt. De camera is ook in het donker dankzij een infraroodlens gewoon te gebruiken. Ondanks dat de kamer helemaal donker is geeft de camera goed herkenbare beelden door.

Als je gezichtsherkenning aan hebt gezet dan geeft hij ook meteen aan wie er in beeld is. Dit is mogelijk door een lijst aan te leggen van bekende personen. Dit is echter alleen mogelijk met het eerder genoemde Nest Aware abonnement. Meeluisteren kan uiteraard ook. De microfoon in de Nest Cam IQ luistert in drie richtingen. Het geluid is verbluffend helder. Een gesprek voeren via de camera is geen enkel probleem. Met het Nest Aware abonnement kun je als extra ook nog meldingen doorkrijgen van geluiden buiten beeld. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het blaffen van een hond of glasgerinkel. Verder kun je instellen dat de camera vanzelf aangaat als je vertrekt en weer uit gaat als je thuiskomt, wat hij ziet door de verbinding met je smartphone.

De Nest app ziet er modern en overzichtelijk uit. Alle functies zijn met een paar klikken te vinden en te bedienen. Ook kun je de instellingen van je camera aanpassen indien nodig. De vastgelegde beelden worden op een timeline weergegeven zodat je ziet welke er als eerste zijn opgenomen. Het afspelen van de opnames verloopt soepel en zonder haperingen. Verder kun je het beeld 180 graden draaien als de camera ondersteboven aan iets bevestigd. Kortom een gebruiksvriendelijke en complete app.

De Nest Cam IQ is verder ook te koppelen met andere Nest apparaten in je huis. Je ziet ze dan ook allemaal samen in de Nest app. Dit betekent dat de producten onderling kunnen communiceren. Stel dat de Nest brandmelder rook detecteert dan schakelt de Nest thermostaat automatisch de cv ketel uit om verder brandgevaar te voorkomen. De Nest Cam IQ begint meteen met streamen en stuurt een melding naar je telefoon zodat je kunt kijken of er inderdaad brand is zodat je de brandweer kunt waarschuwen. Het huis van de toekomst is daar.

De Nest Cam IQ is verkrijgbaar voor 338 euro, wat best een behoorlijk bedrag is voor één enkele camera. Daar komen dan de abonnementskosten voor Nest Aware nog bij als je gebruik wilt maken van de premium functies. De Nest Cam IQ is een ontzetten mooie camera. Zowel qua looks als functionaliteit. De prijs is dan misschien wat aan de hoge kant, maar daarvoor krijg je wel ontzettend scherpe beelden, helder geluid, gezichtsherkenning, slimme geluidsmeldingen en het inzoomen en blijven volgen van personen.

Ben je op zoek naar een mooie veelzijdige en luxe camera met heel veel extra’s, en wil je daar best wat extra voor betalen, dan is dit de camera die je zoekt.

RECENSIEOVERZICHT
Uiterlijk