Qmatic & Decos zetten robots in om customer journey gemeentehuis te verbeteren

0

Qmatic de wereldwijde marktleider in Customer Journey Management technologie en Decos, specialist in efficiënt en digitaal samenwerken, hebben de handen ineengeslagen om de customer experience voor hun klanten, waaronder gemeenten, verder te verbeteren. Pepper, de op een mens lijkende robot die met burgers het gesprek aan kan gaan, speelt hierbij een belangrijke rol.

Customer Journey
Voor het vernieuwen van je rijbewijs, het aanvragen van een nieuw paspoort of het aangeven van je pasgeboren baby moet je naar het gemeentehuis. Een afspraak kun je maken via een formulier op de website van de gemeente of telefonisch. Er wordt dan een afspraak gepland in het klantcontactsysteem van de gemeente. Door de integratie met het Customer Journey Management platform Orchestra weten gemeenten direct wie, hoe laat een afspraak heeft en kunnen zodoende de juiste medewerker aan de afspraak koppelen.

Dit is ook een uitgelezen moment om robot Pepper in te zetten als host, om burgers te verwelkomen, naar de juiste plek te begeleiden en/of informatie te geven over de documenten die nodig zijn om bijvoorbeeld het rijbewijs te verlengen. Zo worden burgers in een steeds verder digitaliserende wereld op een moderne en persoonlijke manier welkom geheten.

Renze de Ruiter, algemeen directeur Qmatic Benelux: “Digitalisering heeft impact op de klantrelatie. Als technologiebedrijf streven we naar optimalisering van de gehele Customer Journey, waaronder het klantgeleidingsproces. Robots bieden hierin veel toegevoegde waarde zonder de impact van een extra personeelslid.

Pepper
Pepper is een op een mens lijkende robot die meerdere talen spreekt, waaronder Nederlands. Ze kan geluid lokaliseren, is uitgerust met een 3D-camera en 2 HD-camera’s waardoor ze emoties kan herkennen. Met Pepper is het heel makkelijk om je vraag te stellen. Daarbij spreekt Pepper 21 talen wat ook heel handig kan zijn bij burgers die minder goed Nederlands spreken. Kortom: Pepper is een prima aanwinst voor elk gemeentehuis!

Roel Noort, Chief Innovation Officer:“Pepper zorgt voor een interactief en persoonlijk ontvangst. Ze is onderdeel van het team van ambtenaren en zorgt ervoor dat je als burger direct goed geholpen wordt.“

DELEN